Hogyan használd felelősséggel fájdalom esetén a gyógyszereket III.rész

Tegnap a diclofenac hatóanyagú gyulladáscsökkentőkről volt szó, ma tovább haladunk a recept nélkül kapható, de hasonló hatásokkal rendelkező ibuprofennel. Ezzel a hatóanyaggal kapcsolatban nekem ezeket a gyógyszereket említik leggyakrabban a betegek: ADVIL, ALGOFLEX, NUROFEN, IBUPROFEN. Itt is látható a különböző gyógyszernevek mögött ugyanaz a hatóanyag van. A WHO ajánlása szerint a felnőtteknél az ajánlott napi maximális adag 1200mg. Csak a szükséges legkisebb adagban és legrövidebb ideig alkalmazd, mert így kisebb a mellékhatások kialakulásának lehetősége. Tartós alkalmazás esetén itt is orvosi konzultáció szükséges és a kiváltó ok tisztázása.

Mivel a három említett hatóanyag acetilszalicilsav, diclofenac és az ibuprofen egymáshoz nagyon hasonlóak és hatásaikat tekintve, ugyanabba a nagy csoportba sorolhatóak, így egymással nem kiegészíthetőek és nem kombinálhatóak. Előnyös hatásuk nem lesz jobb, mellékhatásaik viszont együtt szedés esetén jelentősen fokozódhatnak. Ha valaki érzékeny az Aspirinre, akkor fennáll a lehetősége annak, hogy az ebbe a csoportba tartozó más típusú gyógyszerekre (pl. diclofenac, ibuprofen) is allergiás reakció alakulhat ki. Szívbetegek esetén szedett kis dózisú Aspirin, mellett is már fokozott figyelem kell lenni, ha valaki fájdalomcsillapítónak ezeket a gyógyszereket szedi. Nő a kockázata az enyhe gyomor- és bélrendszeri panaszoknak és a súlyosabb mellékhatásoknak, mint gyomorfekély, gyomorvérzés, gyomor perforáció. Az ilyen típusú gyógyszerek szedése mellett keletkező gyomorvérzést nem előzi meg általában a gyomorban savasodás érzése vagy fájdalom, rendszerint váratlanul jelentkezik. Asthmás betegek egy részében fokozhatják a hörgők szűkületét, ezzel az asthmás tüneteket. Csonttörés esetén lassíthatják az új csont képződését, ezzel a gyógyulási folyamatokat is. Az idősebb embereknél, akik egyébként is kevés folyadékot fogyasztanak észrevétlenül és alattomosan romolhat a vesefunkció, ezért a vizelet és vesefunkció ellenőrzése rendkívül fontos, az ilyen típusú gyógyszerek szedése esetén. Véralvadásgátlók (pl. Syncumar) szedése esetén növekedhet a vérzékenységre való hajlam, a laborértékekben emelkedhet az INR. Bizonyos típusú vérnyomáscsökkentők és vizelethajtó gyógyszerek szedése mellett azok hatását csökkenthetik, így a korábban jól beállított vérnyomás emelkedhet, az ürített vizelet mennyisége csökkenhet, így nő az ödéma kialakulásának veszélye.

Ha patikában vásárolsz készítményt vagy orvosodhoz fordulsz, minden esetben pontosan írd fel az általd szedett gyógyszereket vagy annak dobozait mutasd be, hogy a panaszaidra adott készítmény a már korábban beállított gyógyszerek hatásait ne rontsa le. Ha otthon panaszaidra már szedsz valamilyen gyógyszert, akkor azt is írd fel, hogy ne ahhoz hasonló típusú készítményt adjanak neked, hiszen akkor a jótékony hatások nem érvényesülnek, viszont a mellékhatások kockázata jelentősen megnőhet. A szedett gyógyszerek listáját tartsa mindig a pénztárcádban vagy személyigazolványod mellett, hogy ha bármilyen eset is van (pl. utcán rosszullét, orvosi ügyelet), akkor az alap terápiát látva a téged ellátó szakszemélyzet (pl. mentő) a legpontosabb és legoptimálisabb tanácsokkal, beavatkozásokkal tudjon segíteni neked.