Hogyan használd felelősséggel fájdalom esetén a gyógyszereket II.rész

A fájdalom okát tekintve a gyulladásos eredetű kórképek esetén, a fájdalom csillapításában a gyógyszeres kezelés az elsődleges, de a folyamat teljes gyógyulását tekintve itt sem mellőzhetőek a „mechanikus” kezelések (pl. fizikoterápia, gyógytorna). Gyulladásos kórképekben is fontos az ok tisztázása (pl. fertőzés, immunbetegség, köszvény), a korrekt diagnózis felállítása.

zsiska beata reumatologus budapestHa még is tabletta, akkor receptnélküli szerek közül szóba jön az acetilszalicilsav (http://www.ogyi.hu/gyogyszeradatbazis) ami elsősorban az enyhe, közepes erősségű fájdalmak csillapításában hatékony, gyulladáscsökkentő és lázcsillapító hatása is. Ízületi fájdalmak esetén használatos az 500 mg-os  tabletta. Szokásos napi adagja felnőtteknél 500 mg vagy 1000 mg 4-8 óránként, maximum napi 4000 mg-ig emelhető. Nem szabad orvosi felügyelet nélkül 3-5 napnál tovább szedni.

Gyakori a házi patikákban a diclofenac hatóanyagot tartalmazó tabletták. Kevés beteg tudja hogy a különböző gyógyszernevek mögött ugyanez a hatóanyag van. Nekem ezeket említik leggyakrabban a betegek: CATAFLAM, DICLOFENAC, VOLTAREN, DICLAC, FLECTOR, FORTEDOL. Ebből a cataflamot mondják a legerősebbnek, erősebbnek a voltarennél és diclofenacnál miközben ezek a szerek ugyanazt tudják. Ha valaki ezt nem tudja, kombinált szedésük mellett esély van a túladagolásra és a mellékhatások fokozódására. A használati útmutatókban gyakran található a napi maximális dózisra felnőtteknél 150 mg, de a meghatározó nemzetközi szervezet a WHO, a diclofenac hatóanyagú tablettáknál a napi dózist 100 mg-nál maximálja. A készítmények rövid felezési idejük miatt rövid ideig hatnak, de így a nem kívánt mellékhatások is csak rövid időtartamban okozhatnak komplikációkat. Figyelemmel kell lenni a dobozon, ha fel van tüntetve a gyógyszer neve mellett a retard felírat, akkor a készítmény úgy van kialakítva, hogy a hatóideje minél hosszabban legyen kitolva a napban. Ennek gyulladás- és fájdalomcsökkentő hatása elhúzódó, de ezzel párhuzamosan a mellékhatások kockázata is növekszik. A retard készítményeket ezért idős embereknek, azoknak, akik gyógyszereket más betegségre is szednek, nem ajánljuk. Alkalmazásuk a fiatal, más betegségben nem szenvedő „egészséges” felnőtteknél ajánlott. A nemkívánatos mellékhatások előfordulása minimálisra csökkenthető azzal, ha a tünetek kezelésére a legkisebb hatásos dózist a lehető legrövidebb ideig alkalmazzák. Ha a tünetek 3-4 napon belül nem javulnak, kiújulnak, vagy a gyógyszer szedése tartósan indokolt, mindenképp keresni és tisztázni kell a fájdalmat és gyulladást kiváltó okokat.