Hogyan használd felelősséggel fájdalom esetén a gyógyszereket I.rész

Minden esetben, amikor recept nélküli készítményt vásárolsz és használsz a fájdalomra tartsd be a következő szigorú szabályt: ha panaszok 3-4 napon belül nem szűnnek meg, nem javulnak vagy gyakran kiújulnak, fordulj orvoshoz, hogy tisztázhassátok a kiváltó okokat. A fájdalom mögött gyakran komolyabb betegség is állhat (pl. daganat, daganat okozta áttét, fertőzés, immunbetegség), de ha a fájdalommal időben fordulsz orvoshoz és kiderítik a kiváltó okot, akkor a szövődménymentes gyógyulás esélye is minden esetben nagyobb.
budapest reumatológus zsiska beátaÍzületi fájdalmak esetén, ha a panaszod hátterében mechanikus fájdalom van az elsődleges terápia nem gyógyszeres, hanem a megfelelő működés, keringés, egészséges szöveti állapot visszaállítása. A megborult izomterhelés kapcsán a letapadt és kötött izmok lazítása (pl. masszázs, fizikoterápia, meleg), a visszatapadás meggátlása, a gyenge izmok erősítése (pl.gyógytorna, pilates, jóga). A fájdalom esetén átmenetileg indokolt lehet fájdalomcsillapító szedése (paracetamol, metimazol, tramadol), de mivel ezek csak a tünetet csökkentik, minden esetben törekedni kell az oki terápia elindítására (pl.masszázs, torna). Minimálisra csökkentheted a nemkívánatos gyógyszer mellékhatások előfordulását, ha a tünetek kezelésére azokat a legkisebb hatásos dózisban a lehető legrövidebb ideig szeded és minden esetben törekeszel az ok tisztázására és annak kezelésére.
    Ha még is tabletta, akkor első választásod a recept nélkül is kapható paracetamol  lehet, aminek enyhe és közepes fájdalom és lázcsillapító hatása van, de gyulladáscsökkentő hatása csekély. Így gyulladásos betegségek esetén, fájdalom csillapító hatása kevésbé lesz eredményes. Általában 500 mg-os tabletta. A paracetamol szokásos napi adagja felnőtteknél 500 mg vagy 1000 mg 4-6 óránként, maximum napi 4000 mg-ig emelhető fel. Csak 3-4 napig szedheted orvosi felügyelet nélkül, ez a tájékoztatóban is benne van. Folyamatos szedése nem ajánlott máj- és vesekárosító hatása miatt. A betegtájékoztatót minden esetben olvasd el, hogy mikor és hogyan szedheted és mikor nem: mert ha más gyógyszert is szedsz az adott időben akkor a különböző gyógyszerek egymással kölcsönhatásba léphetnek és mellékhatásaik felerősödhetnek. A tájékoztatóban is szerepel, hogy más paracetamol tartalmú készítményeket ne alkalmazz egyszerre. De honnan tudhatod, hogy melyik gyógyszerben van még ez a hatóanyag? Olvasd el a dobozon vagy a betegtájékoztatóban, mert ott mindig fel van tüntetve vagy nézd meg itt milyen ismert gyógyszerek tartalmazzák ugyan ezt a hatóanyagot csak különböző néven: http://www.ogyi.hu/gyogyszeradatbazis.
    Szóba jön még a receptre kapható metamizol (http://www.ogyi.hu/gyogyszeradatbazis), ami erős láz és fájdalomcsillapító és mérsékelt gyulladáscsökkentő hatású is. Általában 500 mg-os a tabletta. Szokásos napi adagja felnőtteknél 500 mg vagy 1000 mg 4-6 óránként, maximum napi 4000 mg-ig emelhető. Adagját csökkentened kell súlyos vese- és májkárosodás fennállása esetén. Mellékhatásai között szerepel: allergiás reakció, ami az egész testre kiterjedhet (tüdő asthma fokozott figyelmet igényel), fehérvérsejt szám csökkenés, vese- és májfunkció romlás. Szedése minden esetben orvosi konzultációt igényel. Kérlek nézd meg melyik ez a tabletta, mert szinte dugiban minden házipatikában van és szerintem alig van ember, aki ezt nem használta. Te legyél tudatosabb!

Az írásban csak hatóanyagot említek, mert ha nem sorolok fel minden forgalmazott gyógyszert az adott hatóanyaggal, akkor az írás reklámnak minősülne. Itt tudod megnézni, hogy az adott hatóanyaggal milyen ismert készítmények kaphatóak: http://www.ogyi.hu/gyogyszeradatbazis

folytatás holnap! :)